Yumurtalık Kanseri (Over)

Yumurtalık kanseri, kadınlarda görülen kanser türleri arasında en sık karşılaşılanlardan biridir. Genellikle 50 yaş ve sonrasındaki kadınlarda görülse de erken yaşlarda da oluşabilir. Yumurtalıklardaki hücrelerin sağlıklı döngüsü dışında kontrolsüzce çoğalmasından dolayı oluşur. Kontrolsüz hücre artışı tümör oluşumuna sebebiyet verir. Yumurtalık kanserinin spesifik bir belirtisi yoktur ve sessiz seyreder. Bu sebeple hastaların %70’inin teşhisi ilerleyen evrelerde yapılır. Erken tanı konularak hemen tedaviye başlanması diğer kanser türlerinde olduğu gibi çok önemlidir. Yumurtalık kanseri tedavisi için cerrahi tedavi ve kemoterapi birlikte uygulanır. Yumurtalık kanserinde en iyi sonuçlar, ameliyatların bu alanda deneyimli jinekolog onkolog tarafından yapılması ile alınır. Dr.İlker Kahramanoğlu, uzun yıllardır sadece kadın kanserleri ve ilişkili jinekolojik hastalıklar ile ilgilenen ve hem yurtiçinde hem de yurtdışında, üç farklı kıtada kanser alanında en önde gelen kurumlarda eğitim almış ve hizmet etmiş bir hekimdir. Yumurtalık (over) kanseri hakkında daha fazla bilgi almak için yazının devamını okuyabilir, sorularınız için Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.

Yumurtalık Kanseri (Over) Nedir?

Yumurtalıkların temel yapısını oluşturan epitelyum hücrelerinin olağan dışı çoğalmasından dolayı oluşan tümör olarak adlandırılan dokuların çevredeki doku ve organlara yayılması sonucu yumurtalık kanseri ortaya çıkar. Oluşumunda hiçbir ön belirti vermediği için erken teşhisi zordur. Bu sebeple her yıl düzenli olarak jinekolojik muayeneye girmek olası bir durumda erken tanı konulması için büyük bir rol oynar. Erken dönemde tanı konulması ve uygun tedavi yönteminin belirlenmesiyle yumurtalık kanseri %90 oranında iyileşir.

Yumurtalık Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Yumurtalık kanseri karın boşluğunda büyür ve çoğalır. Başlangıcında belirti vermemesinin sebebi de budur. Muhtemel belirtileri;

• Karında şişkinlik
    • Kasık ve karın bölgesinde ağrı
    • Halsizlik
    • Sık idrar yapma ihtiyacı
    • Kimi hastada gaz ve sindirim bozukluğu
    • Hastalığın ilerleyen evrelerinde; iştahsızlık, sürekli tokluk hissi ve buna bağlı kilo kaybı

Yumurtalık Kanseri Neden Olur, Risk Faktörleri Nelerdir?

Yumurtalık kanserinin neden olduğunu tam olarak belirlemek zordur. Ancak kalıtsal genetik nedenler, yumurtalık kanseri olgularının %5-10’unu oluşturur. Aile öyküsünde jinekolojik kanser geçirmiş birinci dereceden akrabaları olan kişiler, risk grubudur. Bu kişiler jinekolojik muayenelerini aksatmamalıdır. Risk grupları şunlardır;

• Aile öyküsünde meme ya da yumurtalık kanseri olan kişiler
    • Daha önce doğum yapmamış kadınlar
    • Yumurtlamayı artırıcı ilaç kullananlar
    • Adet dönemine erken yaşta girme veya geç menopoz dönemi
    • Genetik mutasyonlar (BRCA1 ve BRCA2)
    • İlerleyen yaş

Yumurtalık Kanseri Evreleri Nelerdir?

Erken teşhis yumurtalık kanseri için de büyük bir  öneme sahiptir. Kanserin hangi evrede olduğuna göre tedavi yöntemi belirlenir. Evreler kanserli hücrelerin çevredeki doku ve organlara ne kadar yayıldığına bakılarak belirlenir.

Evre 1: Kanser yalnızca yumurtalıkların birinde veya her ikisindedir.

Evre 1a: Kanser bir yumurtalıktadır

Evre 1b: Her iki yumurtalıkta da tümör bulunur fakat diğer dokulara yayılım göstermemiştir.

Evre 1c: Kanser iki yumurtalığın yanı sıra yumurtalık kapsülü dışında da görülür. Kanser hücreleri karın içindeki sıvıya yerleşmiş veya yumurtalık üzerinde yer alan, tümör kaynaklı oluşan kist patlamıştır.

Evre 2: Kanser pelvis içine yayılmıştır.

Evre 3: Kanserli hücreler lenf bezlerine ya da üst karın içine yayılmıştır.

Evre 4: Kanser uzak organlara da sıçramıştır.

Yumurtalık Kanseri Tanısı Nasıl Konur?

Yumurtalık kanseri spesifik bir belirti vermediği için hastalığın tanısında düzenli jinekolojik kontrollerin yapılması büyük önem taşır. Tanı konulabilmesi için öncelikle karında şişkinlik veya kitle olup olmadığı jinekolojik muayene ve karın muayenesi sırasında kontrol edilir. Şişkinliği sebebi karında biriken sıvı (asit) olabilir. Ultrason, CT, MRI aracılığıyla yumurtalıklarda kist, kitle, karında sıvı birikimi veya yumurtalığa yakın diğer organlarda büyüyen lenf bezi, tümör olup olmadığı incelenir.

CA 125 kan testi yapılır. CA 125 yumurtalık kanseri hücrelerinde yüksek oranda bulunan bir tümör markerıdır. Ancak, yumurtalık kanseri teşhisinde önemli olan CA 125 proteinin anormal düzeyde yüksek olması yalnızca yumurtalık kanserine işaret etmez. Kanser dışındaki birçok hastalık da benzer sonuçlara neden olabilir. Ayrıca bu kanserin ilk evrelerinde genellikle kandaki CA 125 seviyesi normal düzeydedir. Tüm bunlarla birlikte tedavinin vücuttaki tepkilerini izlemek için kullanılabilir.

HE-4, HCG, CA 19-9, CEA, proteomikler, alfa-fetoprotein gibi diğer tümör markerleri değerlendirilebilir.

Yumurtalık Kanseri

Yumurtalık Kanseri Nasıl Tedavi Edilir?

Yumurtalık kanseri tedavisinin tüm evrelerinde cerrahi tedaviye başvurularak rahim, yumurtalık ve tümörlü hücrelerin yayıldığı tüm dokular vücuttan çıkarılır. Ameliyat esnasında frozen section da denilen hızlı patoloji çalışılır. O esnada, 30 dakika içerisinde tümörün ne olduğu patoloji tarafından bildirilir ve ameliyat bu sonuca göre şekillenir. Erken evre yumurtalık kanserinde, ameliyat sonrasında kemoterapi gerekmeyebilirken, ileri evre yumurtalık kanserinde ideal tedavi, tümörün tamamen temizlendiği ameliyat sonrası alınan kemoterapiden oluşur.Uygun hasta grubunda sıcak kemoterapi, sağkalım avantajı sağlar.

Over kanseri cerrahisi, oldukça kapsamlı bir ameliyattır. Yumurtalık kanserinde en iyi sonuçlar, ameliyatların bu alanda deneyimli jinekolog onkolog tarafından yapılması ile alınır. Dr.İlker Kahramanoğlu, uzun yıllardır sadece kadın kanserleri ve ilişkili jinekolojik hastalıklar ile ilgilenen ve hem yurtiçinde hem de yurtdışında, üç farklı kıtada kanser alanında en önde gelen kurumlarda eğitim almış ve hizmet etmiş bir hekimdir.

Yumurtalık kanseri hakkında daha fazla bilgi almak, ve merak ettiklerinizi sormak için Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.