Vajinal Akıntı ve Kaşıntı Tedavisi

Vajinal akıntılar fizyolojik veya fizyolojik olmayan sebeplerden dolayı her kadında görülen sıvılardır. Adet döneminde ya da adet sonrası dönemde artması oldukça doğaldır. Aynı zamanda cinsel birleşme esnasında da yoğun bir şekilde salgılanır ve vajinayı kaygan tutarlar. Yoğunlaşan vajinal sıvı birlikteliğin daha acısız hale gelmesini sağlar. Normal vajinal sıvı belli miktarda gelir, berrak ve kokusuzdur. Vajinal akıntı ve kaşıntı tedavisi hakkında tüm merak ettikleriniz için Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.

Görünümünün süt kesiği halinde olması, kötü kokması, kaşıntıya neden olması ise bazı problemlerin belirtisi olabilir. Bu gibi durumlarda vajinal akıntının rengi, yapısı ve kokusunun incelenmesi gerekir. Vajen ortamda denge halinde yaşayan bazı mikroorganizmalar ve mantarlar doğal olarak bulunur. Bunlara vajinal flora denir. Sağlıklı koşullarda belirti vermeyen bu mikroorganizma ve mantarlar, denge bozulduğunda kaşıntı, kötü koku, yanma gibi sinyaller vermeye başlar. Çeşitli enfeksiyon sebepleriyle oluşan vajinal akıntılar  antibiyotik, fitil ve diğer ilaçlarla tedavisi gerçekleştirilebilir.

Vajinal Akıntı Neden Olur?

Anormal vajinal akıntı genellikle enfeksiyon sonrası vajen ortamda bulunan mikroorganizma ve mantarlar dengesinin bozulması sebebiyle ortaya çıkar. Bozulan denge koku, renk ve kıvamda farklılaşma olarak kendini gösterir. Vajen ortamdaki dengeyi bozan unsurlardan bazıları:

• Antibiyotik ve steroidler
    • Bakteriyel vajinozis olarak adlandırılan enfeksiyon (Hamilelerde veya birden fazla cinsel partneri olan kadınlarda görülen bakteri sebepli enfeksiyon)
    • HPV, Klamidya ve Gonore (Bel soğukluğu)
    • Doğum kontrol hapları
    • Rahim ağzı kanseri
    • Şeker hastalığı
    • Alerji
    • Ameliyat sonrası pelvik enfeksiyon
    • Vajinit
    • Menopozda vajina duvarında incelme
    • Pelvik inflamatuar (PID); Cinsel yolla bulaşan bu hastalık kötü kokulu akıntıların oluşumuna sebep olur.
    • Trichomonas Sendromu: Cinsel yolla bulaşan, Trichomonas parazitinin sebep olduğu bu enfeksiyon vajinada yanmaya, kötü kokulu ve sarı-yeşil bir akıntıya sebep olur. Bulaşmasının sebepleri arasında ortak havlu veya mayo kullanımı da vardır.
    • Mantar enfeksiyonları: Vajen bölgedeki mantar dengesinin bozulmasından kaynaklanan beyaz ve süt kesiği benzeri akıntılardır. Dengesizliğin sebepleri arasında doğum kontrol hapları, şeker hastalığı ve gebelik gibi etkenler vardır.

Vajinal Akıntı Çeşitleri Nelerdir?

Rengi ve yoğunluğuna bağlı kategorize edilen vajinal akıntılar kimi zaman doğal kimi zaman fizyolojik olmayan sebeplerden dolayı ortaya çıkarlar. Vajinal akıntı çeşitleri aşağıda sıralanmıştır.

• Beyaz Renkli Akıntı: Genellikle adet döngüsünün başında ve sonunda oluşan beyaz renkli akıntı doğaldır. Ancak akıntı yoğun süt kesiğine yakın bir kıvamdaysa ve beraberinde kaşıntıya sebep oluyorsa vücuttaki bir probleme işaret ediyor olabilir. Tedavi gerektirir. Genellikle mantar enfeksiyonlarından dolayı meydana gelir.
    • Berrak ve Akışkan Akıntı: Ayın herhangi bir dönemi görülen berrak ve akışkan akıntı fizyolojik sebeplerden dolayı oluşur, normaldir. Egzersizden sonra yoğunluğu artabilir.
    • Berrak ve Mukus Benzeri Akıntı: Fizyolojik bir vajinal akıntı türü olan berrak ve mukus benzeri akıntı kişinin yumurtlama döneminde olduğuna işaret eder. Akıntı berrak ve gergin, mukus benzeri bir yapıdadır.
    • Sarı-Yeşil Akıntı: Yoğun kıvamlı, kötü kokulu sarı-yeşil akıntı sağlıklı bir vajinal sisteme işaret etmez, enfeksiyon belirtisidir. Genellikle Trichomonas isimli parazit dolayısıyla oluşan enfeksiyon sarı-yeşil akıntı, kaşıntı, idrar yaparken yanma gibi belirtiler de verir. Cinsel yollarla bulaşabilir.
    • Kahverengi veya Kanlı Akıntı: Adet döneminde veya sonrasında meydana gelen kahverengi veya kanlı akıntı çoğunlukla normaldir. Bunun yanı sıra dönemler arasında da lekelenme olarak isimlendirilen az miktarda kanlı akıntı da yaşanabilir.

Lekelenme, korunmasız bir cinsel ilişki yaşandığında gebelik belirtisi olabilir. Eğer kişi hamileliğin erken evrelerinde lekelenme yaşadıysa düşükten şüphelenilebilir. Bu gibi durumlarda kadın hastalıkları ve doğum uzmanına başvurulmalıdır.

Kimi zaman kahverengi, kanlı akıntı endometrial kanser veya rahim ağzı kanserinin de semptomu olabilir. Bu duruma çok sık rastlanmasa da kişi görmezden gelmemeli, jinekolojik muayeneye gitmeli ve PAP smear testi yapılmalıdır.

Tehlikeli Vajinal Akıntı Belirtileri Nelerdir?

Vajinal akıntıya bazı belirtiler eşlik ediyorsa hemen doktora başvurulmalıdır. Riskli belirtiler şunlardır:

• Nedensiz kilo kaybı
    • Karın ağrısı
    • Yorgunluk, halsizlik
    • Sık idrar yapma

Vajinal Akıntı Tanısı Nasıl Konur?

Kişi anormal vajinal akıntı şikâyetiyle doktora gittiği takdirde öncelikle hastanın öyküsü dinlenir ve hikayesi alınır. Sonrasında detaylı bir fiziksel muayene yapılır. Birçok durumda enfeksiyonun varlığı bu aşamaya kadar tespit edilir. Edilemediği durumda ek testler yapılır, akıntıdan örnek alınır. Alınan örnek mikroskop aracılığıyla incelenir. Ayrıca HPV ve rahim ağzı kanseri taraması için rahim ağzından testler alınabilir.

Vajinal Akıntı ve Kaşıntı Tedavisi

Vajinal Akıntı ve Kaşıntı Nasıl Geçer? Bitkisel Çözümü Var Mıdır?

Hastalık şüphesi uyandıran akıntılar renk, koku, doku farklılıklarından dolayı birçok kadın tarafından kolaylıkla gözlemlenebilir. Bu noktada akıntı görmezden gelinmemeli ve önemsenmelidir. Akıntının etkili bir şekilde tedavi edilebilmesi adına altta yatan sebebin tespiti önem taşır. Fakat bazı hastalar akıntıyı fark ettiğinde direkt bitkisel yöntemlere başvurmaktadır. Vajinal akıntı ve kaşıntı problemine sebebiyet verebilecek çok fazla etken olduğu için hemen bitkisel yöntemlere başvurmak sağlıklı sonuçlar vermeyebilir. Bu sebeple doktora danışılmalı, doktorun teşhisinde sonra vajinal akıntı veya kaşıntının sebebine göre bir tedavi yolu izlenmelidir.

Vajinal Akıntı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Yukarıda bahsedildiği üzere birçok vajinal akıntı çeşidi vardır ve her biri farklı sebeplerden oluşmaktadır. Bu yüzden tedavi yöntemi de farklılık gösterir. Mantara bağlı enfeksiyon görüldüğü durumlarda krem ve jel formunda vajinaya uygulanan antifungal ilaçlarla tedavi yapılırken bakteriyel vajinoziste ağızdan antibiyotik verilir. Trichomoniasiste ise ağızdan alınan bir takım ilaçlar ile tedavi sağlanır. Kadının hayat kalitesini oldukça olumsuz etkileyen, tedavilere rağmen sık tekrarlayan kronik kandidiyazis durumunda ise hem uzun süreli antimitotoik tedavi, hem de hayat kalitesini o an arttırmak için özel vajinal fitiller önerilir. Vajinal enfeksiyon, anormal vajinal akıntı ve kaşıntıyı önlemek için:

• Dış genital bölge ılık su ve yumuşak bir sabun yardımı ile yıkanmalı
    • Kokulu sabun, parfüm ve türevleri kullanılmamalı
    • Vajinal duş ya da köpüklü banyo yapılmamalı
    • Vajinaya bakteri girmesini ve enfeksiyon riskini engellemek adına tuvalet sonrası hijyene dikkat edilmeli
    • %100 pamuklu iç çamaşırlar kullanılmalı
    • Aşırı dar kıyafetlerden kaçınılmalıdır.

Vajinal akıntı ve kaşıntı tedavisi hakkında daha fazla bilgi almak, merak ettiklerinizi danışmak isterseniz Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.