Vulva – Vajina Kanseri

Vulva kadın genital bölgesinin dış yüzeyinde yer alan klitorisi, üretrayı, iç ve dış dudakları kapsayan cilt tabakasıdır. Bu bölgedeki mutasyonlu hücrelerin kontrolsüzce artması sonucunda vulva kanseri oluşur. Vulva kanserinin görülme oranı genital kanser türleri arasında %5 iken kadınlarda karşılaşılan tüm kanser türleri arasında %1’lik orana sahiptir. İleri yaşlarda daha sık görülen vulva kanseri genellikle menopoz döneminden sonra kendini gösterir. Herhangi bir yaşta görülebilmekle beraber, bir ileri yaş hastalığıdır. Vulva – Vajina Kanseri hakkında daha fazla bilgi almak için yazının devamını okuyabilir, merak ettiklerinizi danışmak için Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.

Vulva Kanseri Nedir?

Vulva kanseri genellikle bölgede bulunan yassı epitel hücrelerde gerçekleşen mutasyon sonucu hücrelerin hızlı bir şekilde çoğalması sonucunda oluşur. Diğer vulva kanser türleri arasında melanom, sarkom, bazal hücreli kanser, adenokarsinom ve paget hastalığı da bulunmaktadır. Vajina kanseri ise vajinanın iç yüzeyinde yer alan doğum kanalı olarak adlandırılan dokularda görülür.

Vulva Kanseri Neden Oluşur, Vulva Kanseri Risk Faktörleri Nelerdir?

Vulva kanserini nedeni kesin olarak bilinmese de eğer kişi ilerleyen yaşlarda ise, vücut HPV virüsüne maruz kaldıysa, sigara kullanıyorsa, zayıf bir bağışıklık sistemine sahipse ve liken sklerozis gibi cilt hastalıkları geçirdiyse risk altındadır.

Vulva Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Vulva kanserinin belirtileri:

• Vulva bölgesinde ağrı ve hassasiyet
    • Sürekli kaşıntı
    • Cilt dokusunda renk değişikliği, kalınlaşma
    • Aşırı kanama

Vajina kanseri belirtileri:

• Sebepsiz vajinal kanama
    • Su akışkanlığındaki vajinal akıntılar
    • Yumru ve şişlik benzeri kitle
    • İdrar sırasında yanma ve ağrı
    • Pelvik ve kasıklarda ağrı

Vajinal Kanser Türleri Nelerdir?

Vajinal skuamöz hücreli karsinom: Bu kanser türü servikste oluşan kanser türlerinin %89-90’ını oluşturur.

Vajinal adenokarsinom: Servikste oluşan tüm kanser türlerinin %10-20’lik kısmını oluşturan bu kanser türü doğum kanalının yüzeyini oluşturan glandüler hücrelerde ortaya çıkar.

Vajinal melanom: Vajinada yer alan, görevi pigment üretmek olan melanositlerde gerçekleşir.

Vajinal sarkom: Vajinanın mezodermal dokusunda ortaya çıkar.

Vulva Kanseri Türleri Nelerdir?

En sık görülen vulva kanser türü yassı epitel hücreli kanser türüdür. Bunun yanı sıra vulva kanseri türleri arasında; melanom, adenokarsinom, bartholin bezi kanseri, sarkom, bazal hücreli kanser ve paget hastalığı yer alır.

Vulva Kanseri Evreleri Nelerdir?

Evre-1: Bu evrede tümörlü dokular yalnızca dış genital bölgededir.

Evre-2: Tümörler artık vajina, anüs ve üretranın alt kısmına doğru yayılır.

Evre-3: Kanser hücreleri lenf düğümlerine ulaşır.

Evre-4A: Kanser üretra veya vajinanın üst kısmına, lenf düğümlerinin büyük kısmına veya rektum, idrar kesesi ve leğen kemiğine yayılır.

Evre-4B: Tümörlü dokular vulva ve vajinadan oldukça uzak bölgelere (metastaz) ulaşır.

Vulva Kanseri Teşhisi Nasıl Konur?

Vulva – vajina kanseri teşhisinde ilk adım fiziksel muayene yapılarak bahsedilen bölgenin incelenmesidir. Bölgeyi detaylı inceleyebilmek için kolposkopi muayenesi sırasında doktor özel bir lens kullanır. Böylelikle anormal şekilde büyüyen ve çoğalan dokuların olup olmadığı kontrol edilir. Eğer vulvada anormallik görülen bir cilt yüzeyi varsa bu dokudaki hücreleri değerlendirmek için biyopsi yapılabilir. Biyopsi öncesinde hastaya lokal anestezi verilir ve anormallik olduğu düşünülen dokudan neşter yardımıyla örnek alınır. Alınan örnek mikroskop yardımıyla incelenir. Eğer hastaya vulva – vajina kanseri teşhisi konulduysa kanserin yayılma alanı ve düzeyi belirlenmelidir. Pelvik muayene ve CT, MRI gibi görüntüleme teknikleri aracılığıyla kanserin hangi evrede olduğu belirlenebilir.

Vulva - Vajina Kanseri

Vulva Kanseri Tedavisi Nasıl Yapılır?

Diğer birçok kanser türünde olduğu gibi vulva kanseri için de erken teşhis ve tedavi büyük önem taşır. Tedavi ne kadar erken gerçekleştirilirse kanserle ilişkili riskler de bir o kadar azalır. Vulva kanserinde hangi tedavinin uygulanacağı hastanın genel sağlık durumu, yaşı, kanserin boyutu, hangi evrede olduğu ve kişinin tercihlerine bağlıdır.

Cerrahi Tedavi

Vulva kanserinin iyileştirilmesi için başvurulan cerrahi tedavi türleri aşağıdaki gibidir:

Eksizyon: Geniş lokal eksizyon veya radikal eksizyon olarak da adlandırılan bu işlemde hem kanserli doku hem de kanserli dokunun çevresinde bulunan sağlıklı dokunun bir kısmı alınarak tümörün vücutta kalma riski minimuma indirilir.

Kısmi Vulvektomi: Kısmi vulvektomi operasyonunda vulvanın bir kısmıyla birlikte vulvanın altındaki doku vücuttan çıkarılır.

Radikal Vulvektomi: Bu işlemde belirli derinliğe ulaşılıp vulvar doku çıkarılır..

Kapsamlı Ameliyat: Eğer kanserli hücreler çevredeki doku ve organlara kadar ilerlemişse vulvanın tümüyle birlikte çevredeki organlar da alınabilir. Bu organların bazıları mesane, kolon, rektum, rahim, rahim ağzı, vajina, lenf düğümleri ve vajina olabilir. Rektum, mesane veya kolonun vücuttan çıkarıldığı durumda stoma olarak adlandırılan yapay bir idrar çıkışı oluşturulabilir.

Sentinel Lenf Nodu Biyopsisi: Vulva kanseri cerrahisinin bir parçası da, kasık lenf bezlerinin çıkarılmasıdır. Son yıllarda, tüm lenf bezlerinin çıkarılması yerine, tümörün ilk döküldüğü lenf bezlerinin çıkarılmasının hastalar için benzer onkolojik sonuçlar sağladığı ve hastalar için daha konforlu olduğu gösterilmiştir.

Radyoterapi

Radyoterapi ile kanser dokusunun geliştiği bölgeye bir cihaz aracılığıyla radyasyon ışını gönderilir. Bu enerji ışınları bölgedeki kanserli hücreleri öldürerek vücudu tümörden arındırır. Kimi zaman kanserli dokuyu küçültüp cerrahi işleme hazırlamak amacıyla da radyoterapiye başvurulabilir. Ameliyat sonrasında, gelen patolojik sonuca göre, hastalığın tekrar etme riskini azaltmak için radyoterapi önerilebilir.

Kemoterapi

Kemoterapide vücuttaki kanserli hücreleri öldürebilmek için özel ilaçlardan faydalanılır. Bu ilaçlar genellikle ağızdan veya damar yoluyla vücuda alınır.

Vulva – Vajina Kanserinde Nasıl Korunulur?

HPV’nin vulva – vajina kanserlerinin oluşma riskini arttırdığı bilinmektedir. Bu kanserlerden korunmak için öncelikle HPV’den korunmak gerekir. HPV’den korunma yolları:

• HPV aşısı kansere sebep olan virüslere karşı vücutta savunma mekanizması oluşturur.
    • Cinsel partner sayısını sınırlamak, HPV bulaşma riskini düşereceği için vulva – vajina kanserinden korunmak için de önemli bir adımdır.
    • Prezervatif kullanmak cinsel yolla bulaşan hastalıklara karşı kişiyi korur, HPV bulaşma riskini azaltır ancak %100 koruma sağlamaz.
    • Düzenli jinekolojik muayene olmak olası bir durumda erken tanı ve tedavinin yapılmasına olanak sağlar.

Vulva – vajina kanseri hakkında merak ettiklerinizi sormak ve daha fazla bilgi almak için Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.