Plasenta Previa

Plasenta previa; gebelik sürecinde anne karnındaki bebeğin gelişimini sürdürebilmesi için hayati öneme sahip olan plasenta dokusunun rahim ağzını kapatmasıdır. Bebeğin eşi olarak da bilinen plasenta, gebelik sürecinde rahimde gelişen bir dokudur. Rahim duvarına yapışık olan bu doku, anormal bir yerleşim gösterebilir. Plasenta anomalisi olarak adlandırılan bu tür durumlardan bir tanesi de plasenta previadır. Rahim ağzı tıkanık durumda olduğu için hem anne hem de bebek açısından hayati risk söz konusu olabilir. Bu nedenle erken teşhisi oldukça önemlidir.

Plasenta previa tanısı konulan hastalarda riskli gebelik takibine başvurulur. Aynı zamanda doğumun da sezaryen yöntemi ile gerçekleştirilmesi gerekir. Plasenta anomalisinin söz konusu olması durumunda hastaların riskli gebelik olarak da adlandırılan perinatoloji alanında uzman bir kadın doğum hekimine başvurmaları önerilir.

Yazımızın devamında plasenta previa ile ilgili detaylı bilgi bulabilirsiniz. Plasenta previa hakkındaki tüm sorularınız için bizimle iletişime geçebilir ve randevu alabilirsiniz.

Plasenta Nedir?

Gebelik döneminde rahim içerisinde gelişen ve bebeğin temel ihtiyaçlarının karşılanmasını sağlayan doku, plasenta olarak adlandırılır. Rahim duvarına yapışık hâlde bulunan bu doku, bebeğin eşi olarak da isimlendirilir. Canlılığın sürdürülebilmesi için gerekli olan oksijen ve besin maddeleri, bu kanalla bebeğe iletilir. Aynı zamanda bebeğin kanındaki zararlı maddelerin dışarı atılması da plasenta aracılığı ile gerçekleştirilir.

Plasenta, rahim içerisine anormal biçimde yerleştiğinde farklı sorunlara sebebiyet verebilir. Rahim ağzında tıkanıklığa yol açabileceği gibi, rahim kaslarının içerisine doğru çok derin bir gelişim de gösterebilir. Tüm bu sorunlar hem gebelik sürecinde hem de doğum esnasında hem anne hem de bebek açısından ciddi riskler oluşturur. Bu nedenle gebelik sürecinde düzenli olarak alanında uzman bir kadın doğum hekimine başvurarak muayene olmak gerekir.

Plasenta Previa Nedir?

Gebelik sürecinde anne ve bebek arasındaki besin ve oksijen alışverişini sağlayan plasentanın rahim ağzını kapatacak biçimde yerleşmesi plasenta previa olarak adlandırılır. Normalde rahmin üst, arka, ön ya da yan kısmında gelişen plasenta nadiren de olsa rahmin aşağı kısmına yerleşebilir. Bu durum rahim ağzında tıkanıklığa neden olduğu için normal doğumum gerçekleştirilmesini engeller. Her 200 doğumdan birinde görülebilen plasenta previa tanısı, sezaryen ile doğum gerçekleştirmeyi gerekli kılar.

Doğum esnasında aşırı kanama, erken doğum gibi riskleri beraberinde getiren bu hastalık, anne ve bebek sağlığı açısından ciddi risk teşkil edebilir. Bu nedenle erken teşhisi oldukça önemlidir. Tanı konulduktan sonra hem gebelik takip süreci hem de doğum, özel olarak planlanır. Riskli gebelik takibini gerekli kılan plasenta previa tanısı konulduğunda hamilelik döneminde mutlaka perinatoloji uzmanı bir kadın doğum hekimine başvurmak gerekir. Plasenta previa tanısı konulan gebelerin sezaryen doğumlarına jinekolog onkoloğun eşlik etmesi, olası kanamaların önlenmesi açısından önemlidir.

Plasenta Previa

Plasenta Previa Türleri Nelerdir?

Plasentanın rahim içerisindeki konumuna bağlı olarak plasenta previa farklı türlerde ortaya çıkabilir:

• Plasentanın rahim ağzını kısmen kapatması “Marjinal (Kısmi) Plasenta Previa”
    • Plasentanın rahim ağzını tamamen kapatması “Plasenta Previa Totalis”
    • Plasentanın rahim ağzına çok yakın olarak konumlanması ise “Aşağı Yerleşimli Plasenta” olarak isimlendirilir.

Plasenta Previa Neden Olur?

Plasenta previanın neden geliştiği tam olarak bilinmemekle birlikte hastalığın görülme riskini artıran bazı faktörler mevcuttur. Bu faktörlerden en sık karşılaşılanları:

• Plasenta previa geçmişi olan hastalar
    • Birden fazla kez sezaryen ile doğum yapmış hastalar
    • Önceden geçirilmiş olan rahim ameliyatları
    • Çoğul gebelik
    • Çok sayıda doğum yapılmış olması
    • Daha önceden düşük ve kürtaj geçirilmiş olması
    • Annenin 35 yaşından büyük olması
    • Sigara gibi zararlı maddelerin kullanılması olarak sırlanabilir.

Plasenta Previa Belirtileri Nelerdir?

Gebeliğin 20. Haftasından sonra başlayan vajinal kanamalar, plasenta previanın temel belirtisidir. Bu kanamalar genellikle ağrısızdır. Hastaların %90’nında vajinal kanamaya rastlanır. Kanamanın bazı hastalarda oldukça şiddetli olması da muhtemeldir. Ayrıca bu duruma rahim kasılmaları da eşlik edebilir.

Plasenta Previa Tanısı Nasıl Konur?

Gebelik sürecinde hem anne hem de bebek sağlığının takip edilebilmesi için hastaların mutlaka kadın doğum uzmanı hekimlerine başvurmaları gerekir. Bu süreçte düzenli muayeneler ile bebeğin gelişimi ve plasentanın konumlanması takip edilir.

Ultrason ile görüntüleme yapıldığında plasentanın rahim içerisindeki yerleşimini tespit etmek mümkündür. Eğer görüntüleme esnasında plasentanın doğum yolunu kapatacak biçimde konumlandığı tespit edilirse plasenta previa tanısı konulabilir.

Plasenta previa tespit edilen hastalarda, plasenta akreata olarak adlandırılan rahatsızlığın riski de oldukça fazladır. Bu rahatsızlık, plasentanın rahim içerisine yoğun biçimde yapışık olmasına neden olur. Doğum esnasında aşırı kanama gibi istenmeyen durumlara yol açarak annenin hayatını riske atabilir. Bu nedenle gerekli görülen hastalarda karından yapılan ultrason yeterli bulunmazsa transvajinal ultrasona da başvurulabilir.

Vajinal kanama görülen gebelerin mutlaka alanında uzman bir hekime başvurması gerekir. Bu sayede plasenta previa tanısı erken safhalarda konulabilir. Erken tanı, plasenta previanın ortaya çıkarabileceği risklere karşı önlem almayı mümkün kılar.

Plasenta Previa Tedavisi Nasıl Yapılır?

Plasenta previa tanısı konulan hastalarda durumun mutlaka yakın takip altında tutulması gerekir. Gebeliğin erken dönemlerinde aşağı yerleşmiş durumla olan plasenta, ilerleyen safhalarda yukarı çıkabilir. Ancak gebeliğin son dönemlerine gelindiği hâlde plasenta hala rahim ağzını kapatıyorsa vajinal doğum mümkün olmayacaktır. Bu hastalarda sezaryen doğuma başvurmak gerekir. Anne ölümlerinin en sık sebeplerinden birisi, sezaryen sırasındaki aşırı kanamalardır. Bunun da en önemli sebebi, plasneta previa perkreatadır. Plasenta previa tanısı almış gebelerin sezaryenlerine jinekolojik onkolojik cerrahisi konusunda deneyimli pelvik cerrahların girmesi oldukça önemlidir.

Plasenta Previa Tedavisi Fiyatları 2023

Plasenta previa tedavisi için riskli gebelik takibine başvurmak gerekir. Anne ve bebek sağlığının korunabilmesi, erken doğum, şiddetli kanama gibi risklere karşı hazırlıklı olunabilmesi için özel bir planlama yapılmalıdır. Riskli gebelik takibi ve sezaryen doğum ücretleri klinik bazında değişebilmektedir. Plasenta previa tedavisi fiyatları hakkında detaylı bilgi için bizimle iletişime geçebilir ve randevu alabilirsiniz.