Mesane Sarkması (İdrar Torbası Sarkması)

Mesane sarkması, mesane veya üretranın vajinanın içine ve dışarı doğru sarkmasına verilen isimdir. Mesane sarkmasının tıptaki ismi sistoseldir. Günümüzde mesane sarkması dolayısıyla idrar kaçırma problemi yaşayan kişilerin sayısı hızla artmaktadır.  Mesane sarkması genellikle kadınlarda görülen bir rahatsızlıktır ve organları karın içerisinde sabitleyen bağ dokuların zayıflaması sonucu oluşur. Zayıflayan bağ dokular, organı yerinde tutmakta yetersiz kalır ve mesanenin vajinaya doğru sarkmasına sebep olur. Ayrıca, vajina ön duvarının idrar torbasını destekleyememesi sonucu da mesane sarkması gelişebilir.

Yazımızın devamında “mesane sarkması neden olur?”, “mesane sarkması belirtileri nelerdir?”, “mesane sarkması teşhisi nasıl konur?” gibi soruların cevaplarını bulabilirsiniz. Mesane sarkması rahatsızlığıyla ilgili detaylı bilgi almak için Doç.Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.

Mesane Sarkması Nedir?

Mesane sarkması, yani sistosel, mesanenin vajina içine doğru sarkması durumuna verilen isimdir. Vajina ön duvarına komşu durumda bulunan idrar torbasının rahim içine doğru sarkması sonucu mesane sarkması gelişir. Özellikle öksürme, hapşırma, ağır şeyler taşıma gibi karın iç basıncını arttıran eylemler sonucu vajina içerisinde şişen idrar torbası elle hissedilebilir. Bu gibi durumlarda şişen idrar torbası sebebiyle idrar kaçırma rahatsızlığı görülebilir. Mesane sarkmasının ileri derecelerinde ise özellikle ıkınma esnasında mesane vajinanın dışına kadar çıkabilir. Bu gibi durumlarda kişi idrarını yapmakta güçlük çekebilir. Sonucunda ise kişide böbrek rahatsızlıkları görülebilir.

Rektum sarkması ise vajinanın arka duvarına komşu olan rektumun vajina içerisine doğru fıtıklaşması sonucu gelişen rahatsızlıktır. Tıptaki adı rektoseldir. Rektum sarkması çoğunlukla hiçbir spesifik probleme neden olmaz, fakat kabızlık şikayetinin ortaya çıkmasına sebep olabilir. İleri dereceli vakalarda ise kişi dışkılamada güçlük çekebilir.

Mesane Sarkması

Vajina genişlemesi ise zorlu geçen doğumlar sonucu vajinada meydana gelen doku hasarının sebep olduğu bir problemdir ve vajinal sarkma yaşayan kadınların çoğunda görülmektedir. Vajina genişlemesi, kadınların cinsel hayatta problemler yaşamasına, cinsel ilişkiden zevk alamamasına sebep olabilir. Genital organ sarkmaları, çok nadir olarak tek başına görülen rahatsızlıklardır. Çoğunlukla rahim sarkması, mesane sarkması, kalın bağırsağın son bölümünün sarkması ve idrar kaçırma rahatsızlıkları beraber görülen rahatsızlıklardır.

Mesane Sarkması Neden Olur?

Mesane sarkması genellikle kadınlarda, menopoz sonrası dönemde ortaya çıkmaktadır. Çok sık olmamakla birlikte gençlerde ve doğum yapmamış kişilerde de görülebilir. Mesane sarkmasına sebep olan en önemli etkenlerden biri doğumdur. Özellikle çok sayıda gebelik yaşamış kadınlarda gerçekleşen normal doğumlar sonucu bağ dokular zayıflamakta ve bu sebeple de genital organların yerinde kalması güçleşmektedir.

Menopoz döneminde azalan östrojen hormonu nedeniyle de pelvis tabanındaki kaslar gücünü yitirmekte, bu da mesane sarkmasına sebep olabilmektedir. Hiç doğum yapmamış kadınlarda ve sezaryen ile doğum yapmış kadınlarda mesane sarkması görülme ihtimali düşüktür. Kadınlarda mesane sarkmasına sebep olan başlıca faktörler şu şekildedir:

• Çok sayıda doğum yapmak
    • İri bebek doğurmak
    • Doğumda meydana gelebilen vajina yırtıkları
    • Karın iç basıncını arttıran kronik öksürük, obezite gibi rahatsızlıklar
    • Ağır işlerde çalışma
    • Kalıtsal yatkınlık
    • Zayıf bağ doku elastikiyeti
    • Menopoz
    • Sigara kullanımı
    • Uzun süren kabızlık
    • Pelvik bölgesinde cerrahi operasyon öyküsü

Mesane sarkması, şeker hastalığı sonrasında yaşanabilen sinir harabiyetine bağlı olarak da ortaya çıkabilir. Mesane sarkması görülme ihtimali yaş ile birlikte artsa da sadece yaşlanmadan kaynaklı bir rahatsızlık değildir.

Mesane Sarkması Belirtileri

Mesane sarkması henüz hafif derecelerdeyse kişide hiçbir belirtiye sebep olmayabilir. Orta dereceli mesane sarkması vakalarında ise karnın aşağı bölümlerinde ağırlık hissi, sırt ve karnın alt kısımlarında ağrı, cinsel ilişki sırasında ağrı ve idrar kaçırma gibi şikayetler görülebilir. Uzun süre ayakta kalınması durumunda ise ağrı şikayetlerinde artış yaşanabilir. Mesane sarkması ileri derecelerdeyse, rahim dışarıdan görülebilecek seviyededir ve kişi vajinasında büyük bir kitle varmış gibi hisseder. Mesane sarkmasının başlıca belirtileri şunlardır:

• Sık idrara çıkma
    • Öksürme, hapşırma ve gülme sırasında idrar kaçırma
    • Cinsel ilişki sırasında idrar kaçırma
    • İdrar yaparken zorlanma
    • Tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonları
    • İdrarın tam olarak yapılamadığı hissi
    • Vajinadan kitle sarkması
    • Ağır kaldırma, ıkınma gibi zorlamalar sırasında vajinanın sarkması

Mesane Sarkması Teşhisi Nasıl Konur?

Mesane sarkması, çoğunlukla hasta tarafından fark edilen bir durumdur. Kişiler genellikle bu durumu fark edip doktora başvururlar. Fakat bazı durumlarda, mesane sarkması hiçbir belirti vermeyebilir ve rutin jinekolojik kontroller esnasında tesadüfen fark edilebilir. Birçok durumda ise hastalar idrar kaçırma veya vajinada dolgunluk hissi gibi şikayetlerle doktora başvururlar ve jinekolojik muayene esnasında mesane sarkması teşhisi konulur. Mesane sarkması teşhisi aşamalarında fiziki muayene, tam idrar tahlili, idrar kültürü ve böbrek fonksiyon testleri gibi yöntemlere başvurulabilir. Kesin tanı için ise jinekolojik muayene önerilmektedir.

Mesane Sarkması Tedavisi

İdrar torbası sarkması durumlarında kişiye en uygun tedavi, hastanın yaşına, sarkmanın derecesine, hastanın genel sağlık durumuna ve hastanın gebelik planlarına bağlı olarak belirlenir. İleride hamilelik planı olmayan bir kişide uygulanacak tedavi şekli, genellikle hastanın kendi dokusu kullanılarak idrar torbasının yukarı kaldırılması işlemidir.

Mesane sarkması ameliyatı sayesinde vajina genişleme problemi yaşayan hastaların rahatsızlıkları giderilmekte, böylece bu kişilerin cinsel hayatta yaşadıkları problemler de düzeltilebilmektedir.

Mesane sarkması tedavisinde uygulanabilen birçok tedavi yöntemi bulunmaktadır. Uygulanacak tedavi yöntemine göre de mesane sarkması tedavisi fiyatları değişiklik gösterebilmektedir. Hastaya en uygun tedavi şekli, alanında uzman ve deneyimli bir doktorun yönlendirmeleriyle belirlenecektir. Mesane sarkması tedavisi ve mesane sarkması tedavisi fiyatları ile ilgili detaylı bilgi almak için bizi arayabilir, Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.