Genital Siğil Tedavisi (HPV)

Genital kondilom olarak da adlandırılan genital siğiller, Human Papilloma Virüs (HPV) nedeniyle oluşan ve hem erkek hem de kadında görülebilen dokulardır. Görünümü karnabahara benzer, birden fazla bölgeye yerleşebilir ve cinsel yolla bulaşır. Cinsel olarak aktif olan kadınların o an %20 ile %70’inin HPV’den kaynaklı enfeksiyona sahip olduğu tahmin edilmektedir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında dünyada en sık karşılaşılan hastalıktır. Ülkemizde de gün geçtikçe daha sık görülen genital siğillerin kansere neden olma riskinden dolayı önlem almak önem taşır. Genital siğillerin tedavi edilmesi HPV için kalıcı bir çözüm olmamakla birlikte, derinin normal haline dönmesini sağlar ve siğillerin kümelenmesini önler. HPV ve genital siğil tedavisi hakkında daha fazla bilgi almak ve merak ettiklerinizi danışmak için Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.

Genital Siğil Nedir?

Genital siğiller, HPV virüslerinden kaynaklı oluşur ve deride karnabahara benzer bir görünümde bazen tek bazen kümelenmiş halde gözlemlenebilen lezyonlardır. HPV virüsü 200’den fazla çeşide sahiptir ve bunların arasında 40’tan fazlası genital siğillerin oluşumuna sebep olur. HPV tip 6 ve tip 10 en sık karşılaşılan tür olup kadınlarda dış genital bölgede, vajinada veya rahim ağzında; erkeklerde anüs çevresinde, perinede ve kasıklarda gözlemlenebilir. HPV (Human papilloma virüsü) hem kadın hem erkekte görülebilen cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyondur. Genital siğilin HPV’den kaynaklı olup olmadığını tespit edebilmek için mutlaka HPV kontrolleri yapılmalıdır.

HPV Nasıl Bulaşır?

HPV virüsü genellikle vajinal, anal ve oral seks yoluyla veya genital bölgede cilt temasının olduğu durumlarda bulaşır. Vücut sıvısı aracılığıyla bulaşmaz. Kondom büyük çoğunlukla virüsün bulaşmasını engellese de cinsel bölgenin tamamını kaplamadığı için %100 koruma sağlamaz. Virüs kişi enfekte olsa bile uzun süre belirti göstermeyebilir. Ancak bu sırada yayılması devam etmektedir. Bazı hastalarda ise hiç belirti göstermeyen HPV, yine de bulaşıcılık özelliği taşır. Hamile kadınlarda ise doğum sırasında HPV çocuğa geçebilir. Fakat doğumdan sonraki 6 ay içinde bebek, virüsü kendi vücudundan temizler.

HPV Ortak Kullanım Alanlarından Bulaşır Mı?

Çoğu zaman cinsel yolla bulaşan HPV, nadir de olsa ortak kullanılan nesne ve alanlardan bulaşabilir. Dökülen epitel hücreler dış ortamda dahi başka bir kişiye bulaşıp enfekte edebilir. Oda sıcaklığında 3. günde %50 oranda bulaşma ihtimali olduğu yapılan araştırmalarda görülmüştür. Ancak unutulmamalıdır ki HPV çoğu zaman benzer mukozanın bulunduğu yerlerde bulunabilir ve bu bölgelerden bulaşabilir.

Oto-inokülasyon

Diğer bir cinsel yolla olmayan HPV bulaşma yolu ise oto-inokülasyondur. Bir araştırmaya göre daha önce cinsel ilişkiye girmediğini söyleyen kadınların yarısında HPV’yle karşılaşılmıştır. Çocuklar üzerinde yapılan bazı çalışmalarda ise kimi çocuklarda düşük riskteki HPV’ler gözlemlenmiş ve enfekte olan çocuklarda HPV’ye ait DNA’larla karşılaşılmıştır. Bu durumda hastaların HPV’yi elleriyle bulaştırma riskinin ihtimal dahilinde olduğu söylenebilir.

Vertikal Bulaşım

HPV’nin bulaşımı anneden bebeğe doğum sırasında veya doğum sonrasında gözlemlenebilir. Eğer anne HPV(+) ise virüs doğum kanalı ile bebeğe geçebilir. Annedeki HPV virüs miktarı ne kadar fazlaysa çocuğa virüs geçme ihtimali de o kadar artış gösterir. Bebeğe virüsün tek bulaşma yolu doğum kanalı olmamakla birlikte plasenta ve amniyotik sıvıdan da bulaşımı görülebilir.

HPV Virüsü Kimlerde Görülür?

50 yaşına kadar aktif cinsel hayatı olan kişilerin en az 4’te 3’ünde HPV’ye bağlı enfeksiyon görülür. HPV, kadın ya da erkek fark etmeksizin herkeste görülebilir. Genellikle aktif cinsel yaşam başladıktan sonra ortaya çıkar.

HPV Virüsü Korunma Yolları Nelerdir?

• HPV aşısı: 9-26 yaş aralığındaki bireyler rahim ağzı kanseri aşısı olarak da bilinen HPV aşısını uygulayabilir. HPV’ye karşı en etkin koruma yöntemi olarak bilinen aşı kanser dahil, HPV’nin yol açtığı birçok hastalığa karşı koruma sağlar.
    • Kondom: HPV cinsel yolla bulaşan bir virüs olduğu için cinsel hayatı aktif olan bireylerin bu riski minimuma indirmek adına kondom kullanması önerilir. Kondom penisin tamamını kaplamadığı için %100 koruma sağlamaz.
    • Rahim ağzı kanseri taraması: 21-65 yaşları arasındaki kadınlar belirli aralıklarla rahim ağzı kanseri taraması yaptırmalıdır. Bu şekilde rahim ağzı kanserine karşı erken tanı ve tedavi uygulanabilir.

HPV Virüsü Belirtileri Nelerdir?

Kimi zaman herhangi bir belirti göstermeyen HPV virüsleri hem erkek hem kadınlarda siğil olarak kendini gösterir. Genital siğil ve HPV kadınlarda vulva, serviks, anüs ve vajinada; erkeklerde skrotum, penis ve anüste ortaya çıkar. Karnabahar benzeri kabarıklıklar, küçük sap benzeri yapılar olarak gözlemlenir.

Genital Siğil Tedavisi (HPV)

HPV Genital Siğil Tanısı Nasıl Konur?

Genital bölgede yapılan fiziksel muayene tanı için yeterlidir. Gözle görülen karnabahar benzeri yapılar en önemli semptomudur. Bununla birlikte problemli bölgeden doku örneği alınarak biyopsi yapılması yolu da izlenebilecek bir diğer yöntemdir. Ayrıca pap-smear testi ile vajen bölgede ve servikste HPV’den kaynaklı oluştuğu şüphelenen hücrelerin varlığı da değerlendirilir. HPV testi ise HPV tiplerinin belirlenmesini sağlayarak uygun tedavi yönteminin tespitine yardımcı olur.

HPV Genital Siğil Tedavisi Nasıl Yapılır?

Nüksleri minimuma indirmek HPV tedavisindeki temel prensiptir. Tedavi görünürde olan lezyonların vücuttan temizlenmesi sağlar fakat kalıcı bir çözüm değildir. Görünürde karnabahar benzeri lezyonlar olmasa da HPV virüsü hücreler içinde kronik seyreder, varlıklarını devam ettirirler. Bu yüzden bulaşıcılıkları devam eder.

• İlaçla tedavi: Bazı kremler aracılığıyla bölgesel bağışıklık sistemi güçlendirilerek bölgenin siğille savaşmasını destekler. Siğil olan bölgeler dışındaki cildi tahriş edebilir. Krem yanında reçineden yapılmış bitkisel solüsyonlar da siğili ortadan kaldırmak için başvurulan bir başka yöntemdir. Sağlam dokularda ağrı ve tahrişe neden olabilir.
    • Cerrahi tedaviler: Eğer genital siğiller ilaçla yapılan müdahalelere cevap vermeyecek kadar büyükse cerrahi tedaviye başvurulur.

Tedavi sürecinde tercih edilebilecek bir diğer yöntem kriyoterapidir. Kryioterapide sıvı nitrojen ile siğiller dondurulur fakat sonucunda bir miktar ağrı ve şişliğe neden olabilir. Bir diğer yöntem elektrokoter olarak isimlendirilen elektrik enerjisi ile siğillerin yakılması işlemidir. Cerrahi eksizyonlar ile de problemli lezyonlar lokal veya genital anestezi uygulanarak vücuttan kesilip çıkarılması yöntemiyle uzaklaştırılır. Laser tedaviler ile de lezyonlardan kurtulmak mümkündür.

Genital siğillerin tedavisinin seçiminde hasta tercihi, lezyonların sayısı, yerleşimi ve boyutu, hekimin deneyimi, tedavi maliyeti ve yan etkileri önemli rol oynar. HPV ve genital siğil hakkında daha fazla bilgi almak ve merak ettiklerinizi sormak için Doç. Dr. İlker Kahramanoğlu ile iletişime geçebilirsiniz.