Kolposkopi

Kolposkopi; kadınlarda genital bölgede detaylı inceleme yapılmasını mümkün kılan bir yöntemdir. Kolposkop ismi verilen bir cihaz kullanılarak gerçekleştirilen bu işlem, dokuların daha net ve büyük bir görüntüsünün elde edilmesini sağlar. Bu sayede hücre ve dokularda meydana gelen değişimlerin tespit edilebilmesi mümkün olur. Gözle görülmesi mümkün olmayan hücresel değişim ve patolojiler görüntülenebilir.

Genellikle smear testi sonucu anormal olan veya HPV testi pozitif gelen hastalarda başvurulan bir tanı yöntemidir. HPV’nin rahim ağzı kanserine yol açabilen türleri ile enfekte olduğu tespit edilmiş hastalarda da kolposkopiye başvurmak mümkündür. Bu sayede kanser ve prekanseröz hücre ve lezyonlar tespit edilebilir.

Yazımızın devamında kolposkopik ile ilgili detaylı bilgi bulabilirsiniz. Kolposkopi hakkında tüm sorularınız için bizimle iletişime geçebilir ve randevu alabilirsiniz.

Kolposkopi Nedir?

Serviks olarak da isimlendirilen rahim ağzının detaylı olarak incelenmesinin gerekli olduğu durumlarda kolposkopiye başvurmak mümkündür. Kolposkop isimle bir cihaz kullanılarak dokuların 40 kata kadar büyütülerek görüntülenmesi kolposkopi olarak isimlendirilir.

Kolposkop ışıklı, büyüten benzeri bir cihazdır. Bu cihaz kullanıldığında dokuların çok daha net bir şekilde görüntülenmesi mümkün olur. Bu sayede gözle tespit edilemeyecek olan hücresel değişimler görüntülenebilir. Kolposkop üzerindeki büyüteç, dokuları 15 kattan 40 kata kadar büyütebilmektedir. Bu sayede rahim ağzında ortaya çıkmış olan lezyonlar görünür hâle gelir. Lezyonların detaylı değerlendirilmesi için özel boyalar kullanılır.

Kolposkopi Nedir Nasıl Yapılır

1900’lü yılların başından beri uygulanan kolposkopi ile vulva vajina ve rahim ağzı incelenebilir. Kolposkopik inceleme sonucuna bağlı olarak hasta gerekli olan diğer tanı ve tedavi yöntemlerine yönlendirilebilir. Kolposkopi esnasında hücre değişimi bulunan alanlardan doku örneği alınması için kolposkopik biyopsiye de başvurulması mümkündür.

Rahim ağzı, vajina ve vulva kanserini önlemede en etkin yollardan biri olan kolposkopide görülen bulgular, oldukça sübjektiftir. Yapan hekimin deneyimi ve bilgisine göre değişir.

Kolposkopik Biyopsi Nedir?

Kolposkopi ile genital bölgedeki hücre değişimleri incelenirken bu değişimlerin tespit edildiği bölgelerden doku örneği alınabilir. Bu işleme kolposkopik biyopsi ismi verilir. Kolposkopik biyopsi ile alınan örnek parça, patolojik incelemeye gönderilir. Bu sayede rahim ağzı, vajina ve vulva kanserlerinin teşhis edilmesi mümkün olur.

Kolposkopi Hangi Durumlarda Uygulanır?

Kolposkopi, bir ileri tanı yöntemidir. Daha önce gerçekleştirilen muayene ve test sonuçlarında genital bölgenin daha detaylı incelenmesini gerekli kılan bir durum tespit edildiğinde uygulanır. Kolposkopiye en sık başvurulan durumlar:

• Daha önce uygulanan Pap Smear testi sonucunun anormal gelmesi
    • HPV testinin pozitif gelmesi
    • Hastada cinsel ilişki sonrasında kanama şikâyetinin söz konusu olması
    • Şiddetli ve tekrar eden kaşıntı olması
    • Vulva, vajina ya da rahim ağzında anormal bir kitle büyümesinin var olması
    • Genital bölgede siğillerin olması
    • Hastada rahim ağzının iltihaplanması anlamına gelen servisit tespit edilmesi olarak sırlanabilir.

Kolposkopi Öncesinde Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Kolposkopi öncesinde hastaların dikkat etmesi gereken bazı işlemler söz konusudur. Hekiminiz kolposkopi randevusu oluşturduğunuz muayene esnasında bu konuda size detaylı bilgi verecektir. Genel olarak dikkat edilmesi gerekenler aşağıdaki gibidir.

Koposkopiden önceki 24saat boyunca;

• Vajinal duş alınmamalıdır
    • Tampon kullanılmamalıdır
    • Vajinal fitil ve ovül gibi ilaçların kullanılmasına ara verilmelidir
    • Cinsel perhiz uygulanarak vajinal penetrasyondan kaçınılmalıdır.

Kolposkopi öncesinde kanama bozukluğunuz var ise, düzenli bir ilaç kullanıyorsanız ya da kronik bir rahatsızlığa sahipseniz hekiminize bu konuda bilgi vermeniz gerekir. İşlem esnasında biyopsi uygulanması hâlinde kan sulandırıcı kullanan ya da kanama bozukluğu olan kişilerde yoğun kanama oluşma ihtimaline karşı hekimin bilgilendirilmesi oldukça önemlidir.

Kolposkopi Nasıl Yapılır?

Kolposkopi, muayenehane şartlarında gerçekleştirilir. Cerrahi bir müdahale içermediği için anestezi uygulanmasına gerek yoktur. Hastalar, normal bir jinekolojik muayene esnasında da hastaların oturduğu yer olan jinekolojik muayene koltuğuna alınır. Vajinal duvarlar, spekulum yardımı ile açılır ve bu sayede rahim ağzına ulaşılması mümkün olur.

Kolposkop, dış genital alan olan vulvanın birkaç santim gerisine yerleştirilir. Vajina içerisine herhangi bir tıbbi cihazın girişi söz konusu değildir. Rahim ağzı ve vajina, özel bir solüsyon ile temizlenir. Bu sayede hücresel değişimlerin görülmesi mümkün olur. Hücrelerde anormal değişimlerin tespit edildiği bölgelerden doku örneği alınması gerekebilir. Doku örneği alınması gereken durumlarda kolposkopik biyopsiye başvurulur.

Kolposkopik Biyopsi Nasıl Yapılır?

Kolposkopik biyopsi işlemi esnasında, doku örneğinin alınabilmesi için bir biyopsi pensi kullanılır. İşlem esnasında anestezi uygulaması, doku örneği alınacak alana göre değişir. Rahim ağzı, sinir açısından çok yoğun bir bölge olmadığı için buradan parça alınması hastalarda ciddi bir ağrı ya da acı hissine neden olmaz. Ancak vulva ya da vajinadan parça alınması gereken durumlarda lokal anestezi uygulanarak hastaların acı duymaması sağlanır.

Kolposkopi Ne Kadar Sürer?

Kolposkopi ile görüntüleme, hastadan hastaya değişmekle beraber genellikle 10 dakika içinde tamamlanır. Biyopsi uygulanıp uygulanmaması da süre üzerinde etkilidir.

Kolposkopi Sonrasında Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Kolposkopi ile görüntüleme yapılması cerrahi bir işlemi içermez. Bu sayede oldukça risksiz bir işlemdir. Görüntüleme tamamlandıktan sonra hastalar, anında gündelik hayatlarına geri dönebilir.

Kolposkopik biyopsi uygulandığı durumlarda hafif düzeyde vajinal kanama ve akıntı olması mümkündür. Genellikle parça alınan bölge, 1-3 gün içerisinde iyileşir. Bu süre zarfında cinsel perhiz uygulanması ve vajinal penetrasyondan kaçınılması tavsiye edilir. Vajinal duş alınması ve tampon kullanılması da önerilmez.

Biyopsi işlemi uygulanan hastalarda hafif düzeyde, kramp benzeri ağrılar görülebilir. Bu durum söz konusu olduğunda hekime danışarak ağrı kesici ilaçlar kullanılması mümkündür. Ağrılar, ağrı kesici ile kolayca kontrol altına alınabilecek boyuttadır. Ağrının veya kanamanın şiddetli olması hâlinde mutlaka hekime başvurmak gerekir.

Kolposkopi Fiyatları

Kolposkopi fiyatları, hastane ve klinik özelinde değişebilir. Biyopsiye başvurulması ya da anestezi uygulanması da ücretlerin farklılaşmasına neden olabilir. Kolposkopi fiyatları hakkında detaylı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilir ve randevu alabilirsiniz.